19. mai 2010

Skriv inn tittel, sjøl

Displayet fra iPoden svartna. Bjellas nylonstrenger stoppa brått i et refreng. Før det hadde Svein Tindberg lest de samme historiene som jeg har hørt mange ganger. Om basketaket på Framheim:
"Det skal i sin tid interessere meg å høre hva Nansen mener om dette når jeg forelegger ham de faktiske omstendighet"

Tindberg forteller like overbevisende om da mora til Kim Karlsen anklager han for å røyke hasjisj. Kim mister gradvis grepet ettersom historien fortelles, men aldri evnen til å ljuge:
"Er ikke narkoman selv om jeg peller meg i nesa, vel!"
Erlend Loe leser Kurt quo vadis, og jeg holder på å klukke meg i hjel ved et par anledninger. 10.000 meter skjøteledning og lille Bud som nøkternt forklarer at han har plukket opp noen tyske fraser i barnehagen...
"Det er ikke rare greiene"
Jeg tipper Skoleavdelingen har satt den til 8.klasse, men den er pokker så gøyal for oss på 26+.
Alle disse lydbøkene har klart å lage bilder i hodet mitt. Den faktiske rammen for disse inntrykkene har vært en gapahuk på et sted i Norge med postnummer 2338. Sittende i soveposen med ei furu som ryggstøtte. Og bål, bålflammen som er mer verdt enn all verdens tv-kanaler. Etter at kvelden sakte tar over blir lysene fra Gardermoen mer dominerende. Kontraster mellom flytrafikk og villmark. Det er godt å være blant de som trives i sitt eget selskap.

Jeg har lest de 423 glitrende sidene i Knausgårds bind 3, og alle detaljene får meg til å gjøre stadige tankesprang tilbake til min egen barndom. Og den helvetes, utspekulerte, kalde faren...verre enn faren til Johnny Cash. Rart det blir folk av de. De blir enten vrak eller store menn.
"I knew he had to be tough or die"
Jeg skal prøve å ta med meg noen av vanene fra skogen inn til byen. Man burde lese minst tre bøker i uka. Livet er enkelt for tida. Min kamp bind 4,5 og 6 er ulest. Sesong fire av Mad men og Californication er under arbeid. Og Heimdalen ligger urørt som den har gjort i tusener av år. Nå er talglysene utbrent, og snart trenger batteriene i hodelykta å skiftes ut.

2 kommentarer:

  1. Bra skrevet!
    Men jeg plukker opp enkelte småfeil her og der... Batteriene i hodelykta trenger Å skiftes ut, og mora til Kim Karlsen anklager ham vel strengt tatt FOR å røyke hasjisj?
    Pirken;)

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett

Legg igjen en kommentar!