5. september 2009

Min dag

Lørdag vant jeg 11,4 millioner(!) i Lotto, det var Gull-Lotto på lørdag. Søndag kjøpte jeg meg en 4-roms på Bislett. I dag har jeg bursdag og innflyttingsfest i ett og samme selskap:

Elaine Bennes er så sporty at hun tar seg av serveringen fra den lille baren i kjellerstua. Hun mikser drinker og tapper amerikansk øl, får alle til å le og dytter til meg (sånn som hun dytter til Jerry) når jeg kødder med henne.


Maria Solheim står i en grønn sommerkjole i den andre delen av stua, bak platespilleren og styrer musikken. Idet stiften lander på rillene til Englefjes av DumDum Boys får jeg øye på Lena (Lee Beck Figenschou) som ser blygt på meg, med et blikk som spør om jeg kunne tenke meg å ligge helt inntil henne i natt.

Åse Berge kommer bort til meg, skakker litt på hodet, stryker meg på armen og sier det er lenge siden hun har sett meg, og jeg merker at hun er litt fullere enn meg. Katie Melua tar over pratinga, uten å jage bort Åse, og lurer på om jeg ikke kommer og besøker henne i leiligheten hennes i London snart. Hun forteller at det tross alt ikke er første gangen hun besøker meg her i Oslo, og at hun meldte seg inn i Den Norske Turistforening for å få mer tid sammen med meg. Hun føler at hun har gitt så mye av seg selv i det siste, uten å ha fått så mye igjen – men hun sier det med en fin, diskret tone.
Framfor tv-en ligger Karolina Klüft og Kajsa Bergquist på magen, i friidrettsdrakter med svenske farger – og de konkurrerer i Nintendo-versjonen av Track and Field II. Anna Kleiva, med litt mer rød leppestift enn til vanlig, hvisker til meg og synes de er litt barnslige, men stiller meg spørsmålet ”begge, eller ingen”, når det gjelder Karolina og Kajsa – og jeg tenker et sekund på Boggen, og hva han ville valgt, og jeg tror jeg hadde gjort det samme som han.


Ronja Røverdatter (som nå er blitt 21, og om mulig enda vakrere enn sin mor) og Gunhild Olaussen står og følger med på spillinga, men er mest interessert i hverandre. De flørter åpenlyst og drar hverandre i flettene og Gunhild får Ronja til å virke en smule fjåsete. Innerst i baren står Kari Slaatsveen og fyrer av en tjall mens hun prater tulleengelsk med Elaine i baren. Anne Waalen passerer meg og smiler, det smilet som får menn på gata til å gå seg på lyktestolper og taxisjåfører til å kjøre på rødt lys. Ronja Svenning Berge spør meg pent om hun får lov til å forevige denne kvelden, og vil male noen bilder til stua mi – som en takk for innbydelsen. Meadow Soprano vinker meg inn mot soverommet og spør meg om jeg er interessert i amerikansk putekrig, og jeg blir litt usikker. Hva om svigerfar oppdager oss? Hva mente hun egentlig med amerikansk putekrig? Hva med Lena?
Lisa Ekdahl spør om jeg kan tenke meg å bli med henne og Lars Winnerbäck til et sommerhus som de disponerer. De har planer om å lage en akustisk skive sammen, og hun trenger mine innspill i produksjonen – og hun har alt gjort plass i tekstheftet til en liten intern spøk mellom meg og Lisa. Vi gjør en løs avtale - når sommeren kommer…

Ved midnatt går vi ut på verandaen og ser på månen som står i zenith, og vi bestemmer oss for å sove med balkongdøra åpen i natt. Fra stua hører vi Mena Suvari, fra American Beauty, spille Måneskinnssonaten på piano.
Jeg får en klem, og alt er bra.

1 kommentar:

  1. Mari Hovdhaugen kommer og lurer på om jeg blir med på en pub for å se landskamp. Tja,,,hvorfor ikke svarer jeg, Vi drikker masse og stemningen er på topp:D vi treffer Aksel Lund svindal...Mari trekker ned kjolen i utringingen. Vi drar til Aksel, men de forsvinner på soverommet...der hører jeg latter og god stemning :) Jeg hører snakk om at hun skal bli med han til monaco. Jeg sovner med et smil om munn :)

    SvarSlett

Legg igjen en kommentar!